Repris - i svampar...

Ja, imorse innan rullgardinerna åkte upp, hade jag bestämt mig för att vara ute idag. Jag sitter ju mest inomhus på dagarna, eftersom pluggandet kräver det. Så jag frågade Wille, om vi skulle ta och åka till skogen o plocka svamp! (Måste ju höra efter, då han var ute i skogen o plockade svamp igår också med farmor o farfar) Det lilla barnet sa att det kunde vi. Sagt o gjort. Felicia tågade också upp tidigt, hon hade säkert hört mina tankar, för hon ville också följa med till skogen. Hundarna behövde jag ju inte fråga - de får följa med vare sig dom vill eller inte!! Men kunde dom svara så skulle de garanterat säga: - Jaaa!!

Det regnade lite grand idag och hade även inatt, så det blev till att ta på sig regnstället - som fö sitter lite tajtare än vanligt....

Felicia är fotograf idag... om inget annat sägs...



Jag har köpt reflexvästar till båda vovvarna - vilket även är bra att ha som larmvästar. De syns ju så bra och blir lättare att hålla koll på. Nu springer mina vovvar inte så många meter ifrån mig, men ändå... Borderfärgerna är ju bra kamouflage. Gissa om kickorna tyckte det var härligt att springa omkring i den mjuka härliga, svala mossan!! Ibland lade sig Ella platt i mossan för att svalka magen, precis som Alvin brukar göra!!



Jag vet inte vad jag sa här, men något måste det ju ha varit.... Jag vet att jag sa till Felicia att hon skulle ta färre kort o plocka svamp istället... Då kontrade hon med att jag ju sagt åt henne att knäppa kort på hundarna.... Vad ska man säga....??



Ja, fika måste man ju göra... helst precis vid anländandet till skogen - iaf om man heter Wille!!


Å blir man trött, kan man alltid lägga sig ner o vila i den mjuka mossan!! Det här suddiga kortet har jag tagit med min mobil.... Precis som svampbilderna nedan!



Både den övre och den undre bilden här, föreställer: Pepparriska. Det är en ätlig svamp som man kokar i ganska mycket vatten, för att sedan varva med grovsalt i en burk. Sedan skär man svampen i mycket små bitar o blandar med creme fraiche, rödlök och ev dill... å så lägger man på rostat bröd - SUPERDUPERGOTT!! Man tar bara hatten på svampen. Det som är typiskt för Pepparriskan är just att det kommer vit mjölk då man tar på skivorna eller tar av hatten. De är bäst när dom är ca 5-6 cm i diameter.





Till rubriken: Då Felicia skulle lägga in bilderna från idag i en mapp, så såg hon: Svampplockning 12 sep 09 - på en annan mapp å tänkte: - Men herregud, har jag redan skrivit in namnet? Hon fattade ingenting!! Tills hon såg 09 - då ramlade poletten ner!! Vi var ute o plockade svamp, på exakt samma datum för exakt ett år sedan o på exakt samma ställe!! Lite roligt, tyckte vi!

Nu har vi ätit middag: Kassler, potatis o svampsås - förstås!! Hittade ett par Karl-Johan också, som fick åka med i såsen. Hoppas jag hittar fler såna - för det är verkligen den godaste svampen i skogen!!

Ut o njut - innan snön o kylan kommer!!!

Kram