Uppdatering - renovering

Det har hänt väldigt mycket här hemma, det har ju gått 3 veckor sedan start. Tapetseringen var klar, tills vi såg hur mycket bubblor det var kvar i Willes rum. Så nu får målaren komma tillbaka o göra om vissa våder. Han trodde att bubblorna skulle försvinna, men inte då... Så här ser Willes rum ut.



Före och efter... Herregud - hur det såg ut...






Badrummet är gipsat o rörmokeriet är fixat... imorgon kommer kakelsättaren o börjar spackla o lägga primer... golvvärme ska också i.
























Ja, det är helt otroligt hur man ser på bilder... titta bara på den rekvisitan som inte ska vara med... förstör ju hela intrycket!! Ni får gärna komma o hälsa på för att se det live!!

Vet inte om jag publicerat det förut - i så fall blir det en favorit i repris... Vårt nyinköpta lys-träd!!
Roger har satt i en dimmer nu, för det var så väldigt starkt sken, från sidorna.


Det är egentligen en klähängare samtidigt som en belysning. Men här ska inga kläder hängas!! Fin dekoration på den väggen.

I förmiddags var jag o hundarna ute på en promenad i solskenet. Vi tog reflexvästar på alla tre, kom på det då jag läste Kickis blogg... det är ju faktiskt jakt. Mycket riktigt så var de ute - även om det är söndag. Min pappas jaktlag har inte fått ner en enda älg. Han säger att det inte finns några älgar här längre. Tråkigt... för nu får vi ingen klöv att ha i slutet på spår. Skrev i Kickis blogg att alltid då man tänker sig gå en långpromenad med hundarna lösa - så kommer någonting emellan... Naturligtvis var inte denna dag annorlunda!! Fullt av folk med hundar ute, bla en kvinna med tre galna, skällande, skrällande bestar - en Jack Russel, en gråhund och en beagle. De hörs lång väg o drar som idioter... jag skulle inte gå en meter med dem - om jag så fick betalt. Hade absolut tagit dom en o en... vansinne!! Ella har blivit mycket bättre att gå med, det är klart att mycket dofter o ljud lockar - hon är ju valp o lite nyfiken o lite rädd samtidigt. Men hon lyssnar väldigt bra då hon är lös. Håller på att försöka få henne att vänta på sin tur... men det tar lite tid. Sen får hon inte bara klättra över oss hur som helst, utan får välja en annan väg eller vänta på varsågod. Alfatiken - dvs jag - äter före hundarna också. Ibland får Puff sin mat före också... lite elakt - men jag har lytt Susannes råd. Ella har ett starkt JAG o vill gärna hävda sig, men hon ska inte gå över oss. Men en sak är hon outstandig på o det är jag mycket stolt o glad över - för det gör de flesta hundar: Hon tigger inte!! Det gör hennes "storasyster" Pufflan!! Hoppar upp i soffan o tigger tom. Fast häromkvällen så hoppade Ella upp i Rogers ansikte o liksom sa till honom att hon var före honom i väntan på något som hon inte visste vad det var, men som Puffliz gjorde o då måste ju Ella göra likadant - men då åkte hon på en utskällning o togs i nacken. Sen låg hon på golvet resten av tiden medan vi åt fredagsmys... Så det lär nog  dröja innan hon gör så igen! Jag ska också lyda Susannes råd o låna bok på bibblan om hundens signaler och språk. Det kan vara nyttigt. Men nu har jag ju glömt vad författaren hette - men det får jag nog reda på nu. :)

Nu ska Flisan, Wille, vovvarna o jag gå till mormor på en fika - hoppas jag att vi får iaf...

Måste bara tipsa om en fantastisk god lax, som jag gjorde häromkvällen. Fick receptet av mamma o det var busenkelt o busgott - precis så som jag tycker om!! Inte stå flera timmar vid spisen.

Lax - i portionsbitar - frysta eller färska till 4 personer
3 msk Hummerfond
1 dl vatten
1 dl Crème Fraiche
2,5 dl Mellangrädde
(2-3 msk Idealmjöl om fryst fisk)
2 tsk Fransk senap
Finklippt eller fryst dill

Sätt ugnen på 175-200 grader. Smörj en ugnsfast form o lägg i laxen. Salta och peppra lite grand (såsen blir ju också salt). Koka upp allt från fond ner till senap. Lägg sist i dillen och rör om. Häll sedan såsen över laxen. In i ugnen i ca 30 minuter. Servera med kokta ärtor och potatis - gärna en god sallad.

Smaklig måltid!!

Ikväll ska jag göra gryta - också på recept från mamma. Alltid roligt att prova på något nytt - sen har jag vin i box som jag måste göra av med - så då passar det bra med en gryta där vinet är ingrediens!!

Ut o njut av solen - Wille längtar efter snö o kollar på väderleksrapporterna som en gammal farbror :)

Kram