Träning i varmt vatten o lite annat...

I morse klev jag upp halv 7 för att göra mig lite i ordning inför ett gympapass i bassängen på Avesta Lasarett. Det är bra för ryggen att vara i vatten och ffa varmt vatten, eftersom det mjukar upp muskler och leder o sen blir man ju lätt i vattnet. Min sjukgymnast kom också dit och konstaterade att jag gör en hel del dumma saker - som inte är så bra för min rygg men att jag ändå var mycket bättre än när vi träffades för en vecka sedan!

Kan säga att det är jobbigt att träna i vatten, för er som aldrig testat det. Det var jag o tre damer i 75-årsåldern samt två karlar som också var i den åldern. De tyckte att det var roligt att det dök upp en ny tjej (dvs jag...) säkert för att jag var så mycket yngre... ;)

Efter träningen, snabbt hem för att ta Wille till dagis. Roger hade klätt honom så allt var klart för avfärd. Kärfar var också här, han ville titta på bedrövelsen till badrum. Det visade sig att de ska bort på lördag, så då ska vi vara hundvakt till lille Foxy. Han ska sova här!! Det är bra träning för honom, tror jag. Han ska säkert vara här flera gånger under sitt liv. Vi diskuterade också rabiesvaccination. Kärfar o kärmor hade frågat veterinären om det då de var och vaccinerade Foxy och det visade sig att det kostar ca 2000 kr för vaccination x 2 samt provtagning och pass! Det är bara att fylla sparkontot igen, för vi ska med all sannolikhet ta med våra hundar till Åland nästa sommar och då behöver de både vaccinering och pass. Sen kanske en liten Ella ska dit på utställning så småningom, vem vet?

Liten Ella blöder mycket idag. Tycker det är lite konstigt för nu har hon blödit sedan en vecka ungefär... men det kan ju vara så att hon dolt det bra också. Sen har hon ju en kompis som också hjälper till att hålla henne ren... I say no more.... :)

Igår drog rörmokaren kl 15.30 för att det sedan skulle komma en annan och ta över - men det kom aldrig någon... det här börjar likna en fars, som vår huvudentrepenör sa idag... Han har ringt och ifrågasatt detta hos firman idag och de sa att det skulle komma ut en van (?) rörmokare efter lunch. Det återstår dock att se om det stämmer!! Roger o jag har inget hopp kvar överhuvudtaget nu. Få se om det blir något badrum överhuvudtaget... det kanske blir en tummetott kvar!! 

Håll tummarna för oss är ni snälla!!

Kram Cissi
 
Det regnar som tusan här idag... var bara tvingad att googla på regn....


Substantiv [redigera]
Böjningar av regn 1-2Oräknebart
neutrumObestämdBestämd
Nominativ regn regnet
Genitiv regns regnets
Böjningar av regn 3SingularPlural
neutrumObestämdBestämdObestämdBestämd
Nominativ regn regnet regn regnen
Genitiv regns regnets regns regnens

regn

  1. (meteorologi) nederbörd i smält form
  2. (meteorologi) typ av väder då regn faller
  3. (meteorologi) regnväder, regnskur; tidsperiod under vilken regn faller

Etymologi [redigera]

Fornnordiska regn, urgermanska *regna-, varav även engelska rain, tyska Regen, m.fl. Vidare ursprung ovisst, men möjligen går det tillbaka till ett urindoeuropeiskt *reg-, "fuktig", "våt", som också kan ha givit latin rigare, "vattna", "väta" (jämför irrigation).[1]




Tur att det är torrt inomhus iaf... få se hur det ser ut när allt rörmokeri är klart o vi ska prova!

Kram Cissi