Valet o kvalet...

Ja, det är lätt att sätta "griller" i huvudet på sig själv. Det är bara att hoppa på sin motorcykel och fara ut på landet... där kan man hitta två stycken hus som är till salu... Det ena utesluts ganska omgående, men det andra - som består av en stor gård med åkrar o en vääälldiiiigt lång loge och tillhörande: stall med svinhus o vedbod + en uteplats, delvis inglasad samt en fristående bagarstuga med snickarbod - verkar oerhört intressant... Det är bara det att allt har ju sina baksidor - så även jag!!?? Men nu var det ju inte mig vi skulle diskutera... Innan någon flyttar in på gården, så måste det grävas för 3-kammarbrunn, eftersom det kommit nya lagstadgar (för ett bra tag sedan) som säger att alla som bor bredvid en sjö (det är typ 200 m ner till Åsgarnssjön) måste ha en 3-kammarbrunn. Detta kommer att gå på ca 100 000 kr. Sedan är huset nu uppvärmt med olja (svindyrt) vilket vi naturligtvis inte vill ha - så där har vi ytterliggare en kostnad på ca 100 000 kr. Huset är också i behov av renovering - vilket vi i och för sig i så fall tänker ta lite pö om pö. Men då har vi inte sett huset inifrån - alltså kan de planerna ändras. Själva gården står idag till försäljning på 1,5 miljoner kronor. Myyyckeet pengar... man vill ju inte leva på vatten o bröd precis. Men vi är väldigt sugna - iaf så ska hela familjen dit o titta o känna efter.

Till saken hör ju att jag också är lite mörkrädd! Hur ska det gå när Roger jobbar natt?? Jag får ju helt enkelt tvinga något av mina barn att sova kvar! I veckorna är det ju inga problem, eftersom några av barnen alltid är hemma... men var 5:e helg har Roger långhelg - å då kan ju ungarna var hos deras andra förälder. Ja, ja... annars kan jag ju alltid tvinga mamma att sova kvar! Jag har ju hundarna förstås, men det är inte endast sådana där synliga mänskliga ovälkomna gäster jag är rädd för... å då spelar det ju ingen roll hur många hundar man har!!

Det är mycket att göra - men samtidigt så tycker jag att det är roligt att hålla på lite med renovering. Man sätter ju sin egen prägel på det hela o Roger o jag får starta om på ett nytt ställe tillsammans. Å barnen har i stort sett ingenting emot att flytta - den enda som inte vill är Felicia. Hon tycker det blir krångligt med bussar o skjuts hela tiden. Men hon kanske ändrar sig hon också, när hon får se det. Hoppas det iaf! Om 2 år, kanske hon flyttar till någon större stad för att studera konst (vilket jag hoppas på).

*************

Mitt andra val o kval är utbildningen jag sökt. Jag har ju kommit in på första urvalet o ringde igår till personal för att berätta detta, eftersom jag ansökt om att få utbildningen betald. Mina bakgrundsmeriter betyder i stort sett ingenting, fick jag ur den personen, utan det blir typ lottdragning! Alltså har jag ingen chans! Jag vinner aldrig på lotteri och väldigt sällan på någon lott av typ Triss o sån´t. Typ 25-50 kr...

Jag tycker det är superdåligt att de inte har ett annat system... men det är ju bara min åsikt. Undrar då varför de har intervjuer? När min motivering till varför jag har ansökt om att få utbildningen betald - inte spelar någon roll?

Kan ni vara snälla o hålla alla vänstertummar för mig i början av nästa vecka?

===========

Ikväll ska vi ha grillfest med grannarna Kjersel och Eriksson. Det ska bli roligt. Alla barnen är med också förstås. Å jag som är trött redan! Får väl försöka ta mig en liten vilopaus senare.

Nu ska jag på ett par ungar till frukostbordet... allt drar ut på tiden här annars.

Elias har flyttat ut på Johans rum nu. Han sover fortfarande - så jag tror att han trivs därute. Det blev mycket mer plats i Willes rum nu o jag har flyttat på hans säng osv. Städat blev det också på en gång! Skönt!

Må så gott nu alla mina vänner!!

Bilder från kvällen kommer...

Kramiz