Träning...

Ja, så här några veckor innan utställning, så har vi börjat hårdträna... bord och idag; utställningskoppel. Ella är ju en border - mao så bryr hon sig inte så mycket om vad som händer utan tar allt med ganska mycket ro. Hon är annars väldigt lik Pufflan när hon var valp, blir hyperaktiv och orolig när det blåser med samtidigt lite rädd för det som blåser omkring. Eftersom vi miljötränat med de hundar som vi vet är snälla här i Fors, så är hon inte lika skällig och rädd för andra hundar längre.

Å så har vi lärt henne att vi måste gosa jättemycket med Pufflan också. Hon blir lätt svartsjuk och ska alltid vara med, men nu tycker jag att hon är stor nog att förstå att vi måste låta Puff ha lite ensamtid med oss också. Ella är ju som jag kanske nämnt tidigare - OERHÖRT O VÄLDIGT mattig... Hon följer mig överallt... Går vi o lägger oss o jag går upp för att göra något - så hoppar hon genast ner från sängen o följer med. Hon kommer med mig då jag borstar tänderna, ligger under bordet då vi äter, framför mina fötter då jag lagar mat, ligger på sängen då jag sitter vi datorn (eftersom databordet är precis bredvid vår säng) osv. Hon hoppar jämfota som en studsboll då jag kommer hem o vill gärna följa med till soptunnan (varför heter det så fortfarande....det är ju ingen tunna längre...) osv.... Snacka om VILLKORSLÖS KÄRLEK!! Puff hon är som sin gammelmormor.... tar helst inga konflikter utan håller sig lite i bakgrunden o väntar på sin tur. Hon vet ju att jag kommer till henne också! Ibland hälsar jag ändå på Puff först... det är ju trots allt hon som är äldst! Lugn o trygg... i de flesta lägen.

Nu på kvällen då jag tränade utställningskoppel och följsamhet inomhus, så sprang Puffi med hela tiden. Sen blev jag ju tvungen att låta även henne prova kopplet... annars blir det ju orättvist, å då sprang Ella bredvid istället.... Tur att ingen utomjording såg oss....

Nu ska jag nog gå o koja... upp igen 05.15 imorgon... Ella kojar redan... men hon lär hoppa upp då matte går iväg... kan ju missa något - kvällskexet!!

Godnatt o sov gott!!!