Träning, träning o åter träning...

Ja, alla som vet hur jag ser ut, vet också att jag skulle behöva träning... men nu är det inte sådan träning jag idkar... utan valpträning!! Efter lördagens cirkuskonster så har jag kommit fram till att jag måste få mer disciplin vad gäller lilla Ella....  å det har vi startat med idag. Hon är jätteduktig o kommer alltid när jag kallar, väntar på godis till jag säger varsågod, kan sitt och ligg osv.

Idag har vi börjat träna stenhårt på att hon ska kunna gå efter en annan hund eller människa å det är lättare sagt än gjort! Å kräver MYCKET, MYCKET O ÄNNU MER Tålamod!! Jag har lite kort stubin, så jag får verkligen arbeta både med mig själv o med tålamodet. Det är inte ofta jag blir arg på hundarna om ni nu tror det, däremot ungarna.... Varje gång Ella drar, så stannar jag. När hon slappnar av så går vi, drar hon igen - stanna och så vidare... Nu har jag lagt in ett Nej ibland, för att visa vad jag inte tycker om - å det verkar fungera bättre. Det är ju en stor fördel om hon inte är full av överskottsenergi också... men det vet väl alla som jobbar med valpar!!

Efter två promenader med koppel, så ser jag redan att hon förstår vad jag menar och bråkar inte om att gå först. Nu är det ju också så, att lilla Puff inte går så fort! Henne skulle jag nog kunna tävla i lydnad med, utan att ha gått kurs, för hon är precis som sin gammelmormor o går lite bakom eller alldeles bredvid o håller ögonkontakt!! Bara man har godis - så gör hon vad som helst - nästan!!

Idag har vi varit ute i skogen så hundarna fick springa av sig lite grand. Hann inte det igår o i lördags så var vi ju borta o Ella så trött när vi kom hem, så det blev bara en liten promenad då. Hittade faktiskt några kantareller! Wille är jätteduktig att gå i skogen. Hundarna for fram som raketer till en början, men lugnade ner sig efter en stund. Efter en promenad i ösregn, fick Ella sk tuppjuck o började gå bärsärk här hemma, med Puffliz, som blev arg! Då fick matte gå in o bryta buset, för det var alltför högljutt för mina öron o jag tycker inte att de behöver race:a sådär inomhus. Fick säga till två ggr, sen förstod hon. Det märks att hon börjar mogna i psyket mer o mer, lilla Ella alltså.

Jag tänker ju ev be Susanne visa Ella på lördag - å då måste jag ju ha en hund som går fint, så man inte gör bort sig totalt!! Susanne är ju hundinstruktör också o har även kurser i agility... Är det inte det jag säger? Att det är så tråkigt att vi ska bo så långt borta?!! Om inte Ella blir någon utställningschampion, så kan hon ju bli en eminent agilityvovve!! Så som hon hoppar!!


Så här såg det här ekipaget ut på deras andra utställning - Jexmo Honeypuff o hennes ägare; jag!! Här var Puffliz strax under 9 månader, så det var precis på järsken. Det hinner hända mycket i mognad på fyra månader, så jag vet att det finns hopp för min busiga lilla tjej!!



Favorit i repris! Hittade den här underbara bilden på Gillas o min älskling (här fanns ju inte Ella...) Fyra generationer bordrar: Crissi, Elsa, Alice o Puffliz. Så jäkla söta, så man skulle vilja ta allihop i famnen o bara kramas... Puffliz som hade för lite päls... hon visades i princip i underull - men jag beslöt att vi skulle vara med på den stora utställningen i Västerås iaf... för här har vi precis kommit hem från den. Vi åkte ut med blått snöre... men jag grät ändå - för vi fick så fin kritik!

Hos Stensöbäcken finns det tre generationer - men vem vet... det kanske blir fyra generationer där också så småningom!! Mormor Annie är ju bara sex (eller var det sju...) år så än finns det mycket ungdom kvar i henne!!

Nu ska jag ut o kolla mailen osv på skolan som startar imorgon.

Kramizar