Surströmming...

Imorse ringde min mamma o frågade om det passade att jag kom till dom på surströmming idag? Gissa!! Självklart tackade jag ja! Så efter en liten eftermiddags"nap" och iordningsställande av middag till alla andra här hemma - så tog jag doggarna med mig och gick dit. Mina hundar är så roliga, när jag säger att vi ska gå till mormor - så kan de gå dit på egen hand. Det var likadant med Charlie. Om vi går på deras gata utan att gå in, så börjar Puffliz svans gå som en elvisp, så fort vi närmar oss huset och så sänker hon huvudet... Hon är så himla gudomlig - min kloka 2-åring! Ella hon vill helst springa hem till mormor... hon hittar dit redan, lättlärd som hon är.

Väl inne i mitt gamla hem, möttes jag av denna syn:


Det här lilla snapsglaset är gammalt. Min farmor o farfar har ägt dom. Mycket fina - jag har ju knäppt med mobilen igen!! Felicia skäller på mig för att jag inte använder min systemkamera för flera tusen kronor!!


Gott, gottigott-gott!! Årets surströmming! Jag älskar honorna - pga rommen.... vi slåss nästan om dom... barnsligt! Pappa o jag fick tre honor var, mamma lyckades få två iaf.


Här ligger det två stycken - rensade o klara att äta... mmmmmmmmmmmmmmmmm..........


Mamma har fått för sig att man rapar mindre surströmmingssmak efteråt - om man äter tomater till. Jag har ingen vetenskaplighet i detta och jag kan ju säga att jag inte märkt någon skillnad - men om hon tror det så visst kan jag äta tomater!


Den här porslinsskålen är också gammal. Tror även den kommer från farmors ägor. Det blev ju superdålig skärpa... synd nog.

Å så efterrätt - Sockerkaksbotten med äppelkompott och maräng... som vi åt med SIA-glass vaniljsmak.

Ni kan ju bara gissa om jag är mätt nu!! Äter väl aldrig så mycket potatis som då man äter surströmming. Nu är jag nöjd för en stund. Ska väl titta på sista filmen i Sagan om ringen trilogin ikväll. Igår somnade jag. Har ju sett filmerna dels då de gick på bio - eftersom Johan var en riktig fantast då han var yngre. Men jag tycker de är så bra att man kan se dom igen.

********************************

Då vi var hos Susanne och Hans tidigare i somras, så tipsade hon om en tjej i Näsviken som gör hundhalsband av tvinnad silvertråd och i läder - som halvstryp. Puffliz har ju sedan länge egentligen växt ur det fina som Disa uppe i Piteå gjorde - det är OK i halsen, men lite trångt att få på. I fredags fick jag det vackra halsbandet!!

Visst är det fint!!

Det är ett riktigt hantverk och sitter jättebra på min vackra Puff. Nu har Ella fått ärva Puffliz halsband, för hon har växt i det redan. Min "lilla" valp är nästan lika hög som Puffliz nu... det är bara lite grovlek som fattas. Herregud - det blir nog en något större tik. Fast Puff kanske är lite liten...

Nästa helg ska jag ta med svärmor o svärfar till Stensön för att titta på valparna. De har länge varit sugen på en liten valp. Pufflan har lärt många här i lilla Fors och våra släktingar - att precis som vi: ÄLSKA borderterriers!!

Här kommer bilder på de små... en av de är VÄLDIGT tjock... hon skulle passa i den här familjen... lilla Fixa!!

Vovvarna heter: Stensöbäckens Foxy, Fixa och Faxa. Fin mage va?? Mamma är Susannes och Hans Nova - som egentligen heter Klettermusens Äidinkulta - som jag tror betyder: mammas älskling, eller nå´t sån´t. Susanne skriver nog om det är rätt eller fel nere på kommentarer. Svärmor och svärfar är ute efter en blå valp, så det är lille Foxy som är på tapeten. Själv skulle jag vilja ha lilla Fixa, men det är bara för att hon ser så himla go ut... jag har ju redan en valp - och det räcker med en i taget. Annars blir det nog bara pannkaka av alltihop. Dessutom är inte Puff riktigt färdig hon heller. Håller på att tjata på min hundinstruktörande fd svägerska, men hon känner att hon inte riktigt hinner med. Men vi är välkomna till henne för att träna lite grand ändå.



Nova är så snygg! Pappa Basse går inte heller av för hackor. Morfar till valparna är Rockamore Viking - han är liksom pappa Diabas - blå. Jag håller på att undersöka hur Rockamore Super Son - Puffliz pappa - är släkt med Viking... isåfall blir det så att: Ella blir moster till Foxy, eftersom Basse o Ella har samma mamma. Å så kanske Puffliz är släkt med honom också!! Det vore ju skojigt!

Bilderna har jag fått tillåtelse att "låna" av Susanne, som är ägare av bilderna på hennes valpar.

Jaja... nu ska jag vidare i cypervärlden... för jag vet att Susanna håller på att skriva på deras hemsida.

Ha en trevlig arbetsvecka... jag har bara fyra arbetspass kvar... å Roger har ångest för att behöva börja jobba igen imorgonbitti kl 04.45.

Kram mina goa vänner!!