Ostkanten - Ellas premiär i utställningsringen!

Ja, vi har ju tränat o tränat... att gå i utställningskoppel och att stå fint. Hemma går allt bra, men hur blir det när en vild 5-månaders valp kommer ut bland massor med andra bordervalpar?? Jo, kul som bara den!! Vem är matte? Jag vill fram, fram....

Ostkanten är en ganska stor inofficiell utställning och det var ganska många deltagare med. Vi hade otursnumret 13. Jag kan ju inte skylla på otur här... snarare en relativt ovan handler och en absolut nybörjare till valp. Det var som ni förstår svårt att få kontakt å jag kan ju förstå henne. En massa lekkamrater som springer framför en.. klart att det lockar till spring!!

Igår blev det finputsning av lilla Ella - som fö var störst av alla tikarna.... men det blev jag heller inte förvånad över!! Hon är ju lika hög som Puffliz är - redan!!


Ja, posen är inte helt färdig här... men det var det bästa kortet jag kunde hitta av alla som Felicia fick ta... Jag tycker hon är snygg i kroppen... hela hunden är snygg! Hon är ju bara 5 månader!!


Den här bilden var till för att Elisabeth skulle se, men ack så suddig!! Du kanske kan utröna ungefär hur tassen ser ut. Domaren tyckte att hon hade "neat feet"! Stora, tycker jag, men jag tar åt mig o vänder det till att jag har lyckats få till kattassen på ett bra sätt! Puffli har jättesmå tassar o hennes gammelmormor har pyttesmå!!


Här är gänget som klev upp ca kl 6 imorse!! Wille tröttnade lite grand en stund, men jag tycker att han skötte sig ganska bra ändå - men jag tror inte att Felicia tycker samma sak.... :)




Ja, så här såg det ut mest hela tiden. Jag fick välja mellan att ha en hund som drog iväg i kopplet hela tiden eller ha henne bredvid mig - hoppandes en del.... vad ska man göra?? Jag försökte gå ner o luta mig framåt också, men hon hoppade iaf... Hon mognar väl framöver o vänjer sig... hoppas jag... Undrar hur hennes busiga mamma gjorde då hon var valp? Hon är ju cool nu iaf!



Nej men titta!! Här går vi ganska OK...



Söt som socker....



De hade verkligen fina priser!! Trots att vi kom på reserv-plats, så fick vi fin rosett, en påse med mkt hundgodis, en så´n där sak att ha på halsbandet med namn i samt ett litet gosedjur!! Inte illa!

Utställningen var verkligen bra ordnad också. Vi fick alla äran att se den gudomligt vackra o storpappan himself: Otterbobs Ninezergh!! Där kan man snacka utställningsvana!! Det var som att se den mest välskolna dressyrhäst i ringen. Han ställde upp sig utan minsta lilla besvär o bara stod där med huvudet högt.... vilken dröm!! Men så är han ju utställd ett antal gånger också, kan jag tro. Men han verkade tycka det var kul också. Han hade en del söner o döttrar med på utställningen!! Om jag inte tar helt fel, så var det en av dessa döttrar; Axbor Nightingale (mor Juniper Zelma) som blev BIR-valp och en son; Hellas Krusbär (mor Hellas Debutante) som blev BIM-valp.

Vår bedömning löd: Good length of neck, a dop in the topline, good angulation, nice sen on of tail, neat feet, easily spanned, coat coming in, topline again dips on the move and close in front.

Efter det så åkte vi hem. Det hade varit roligt att se resten också, men jag valde att fara hemåt. Roger skulle ut o jobba natt o det är skönt att komma hem i god tid. Wille är ju dessutom sjuk. Äter pc för öroninflammation. Igår kände jag mig också sjuk, men det känns bättre idag.

När vi kom hem, gick jag o hämtade min Puffla som var hos mormor medan vi var på äventyr. Hon är så jäkla underbar den hunden... det är som att hon pratar med mig. Hon blev överlycklig när jag kom o ville sitta i knät. Nu var ju inte Ella med så hon fick ha matte för sig själv. Hemma - satt Ella o ylade efter matte - trots att Roger o barnen var hemma!! När vi kom hem till vår gräsmatta, så började svansen o hela kroppen gå på lilla Puff... jag frågade om hon var glad över att vara hemma o då viftade hon ännu mer o mötte min blick .... då fick blödiga matte tårar i ögonen.

Imorgon ska vi åka till Stensön o hälsa på. Anledningen till det heter Stensöbäckens Foxy... det är min svärmor o svärfar som ska titta på honom - men jag kan nog säga att han redan tillhör dom - å inte blir det ett svagare band imorgon!! De älskar mina hundar, så det är ju det som fått dem att välja just borderterriers. Det finns inget annat, sa svärfar igår. Jag blev tårögd när jag tänkte på Susanne idag också... hon frågade om vi ville ha matpaj när vi kommer imorgon... självklart svarade jag: -Ja tack, det vill vi gärna! Vilken människa... Vilken tur jag har som har upptäckt min hundras: Borderterrier o samtidigt fått en massa nya vänner o en del trevligare o snällare än vad man kan tänka sig!! Tack Jessica o Susanne - för att ni givit mig den äran att få äga hundar från Er uppfödning!!

Nu är både jag o hundarna dödströtta!! Ella sover djupt på mattes säng o Puffliz likaså. Det är jobbigt att vara hemifrån, blir liksom inte samma vila som hemma. Imorgon får vovvarna stanna hemma med husse - hoppas de inte ylar o väcker honom.... Wille ska till mormor o jag får LEDIGT i några timmar. Måste ju bara få nosa lite på de där små gosiga tjockisarna i valplådan på Stensön... Å det gör jag gärna ifred!! Å gissa om jag ska knäppa kort!!

Väl mött o hoppas det går bättre nästa helg på Åby Gård!!

Många kramar o tack för det stöd jag fick o tummarna som hölls för oss idag...