Julbak...


Smält kokosfett till nedanstående ristoppar.... bara ett måste så här till jul...





Leilas Rocky Road a la Cissi! Det här året blandade jag mörk choklad o nougat... smeten var iaf god!






Så här fin blev själva "kakan" som jag sedan ska skära i bitar... mums...


Den här chokladsmeten hittade jag på själv o hällde i ett par rejäla nävar marshmallows - som sedan smälte i chokladsmeten... resultat se längre ner...




Smet till världens godaste saffransmuffins. Toppingen kommer på först vid servering.




Goa Wille fick ju förstås vara med o smaka av smeten som blev över... det är nästan det bästa tycker jag!


Mina marshmallowsmuffins! De blev väldigt goda, kan jag säga, utan att skryta!




Saffransmuffinsen... de ser inte mycket ut för världen nu, men vänta tills de får topping!



Ja, nu känns det i ryggen kan jag säga... efter en heldag med städning, pyssel o bakning. Ändå har jag dragit ner ordentligt på bakningen i år. Folk vill ju inte ha så mycket fika ändå. Mamma bakar småkakor, som jag egentligen älskar ännu mer än mjuka kakor, men jag lägger inte ner mer energi på det i år. Jag fyller ju år om två veckor, få se om jag orkar baka då.

Jag blir så inspirerad av Kicki som lägger ut så härliga bilder på mat o bak, så jag måste helt enkelt härma henne lite, förlåt Icki!

Har nyss pratat med Gilla, som just klivit innanför dörren hos gräsänkan Jessica. Kennelmamman hade en nygriljerad skinka som hon skulle bjuda på, lät väldigt gott! Vår skinka gör jag på onsdag kväll. Egentligen kräver traditionen att den ska göras över natten, men vi får se om jag orkar det... Den har blivit allra godast när jag har sovit över tiden. Men det är ju så ljuvligt när doften sprider sig i huset... det är så snålvattnet börjar rinna...

Imorgon ska kalkonen fram också. Det tar nog ett par dagar innan den tinat upp ordentligt. Den får bli huvudpersonen på julbordet i år. Jansson o dyl gör jag på Jul- eller Annandagen. Hoppas att mamma o pappa bjuder oss på mat någon dag...

Ett litet budord så här dagarna innan jul: Ta det lugnt och härja inte på så mycket, att ni sedan inte orkar med att fira själva julafton! Så har jag gjort förut o hur kul är det på en skala? Vem blir lycklig av det? Inte barnen iaf... det är bra konstigt... det tog några år innan jag fattade det... att jag höll på att bli som min egen mamma. Hon bakade o lagade mat flera dagar innan jul o torkade golvet på natten innan julafton o gud nåde den som kom upptassande då! Allt skulle skina o blänka... vilket vi ungar struntade fullständigt i! Sedan önskade vi inget annat (jo julklappar förstås) än att mamma skulle sitta med oss o titta på Disney kl 15:00, men det hade hon varken ork eller tid med! Trots att vi erbjöd oss att hjälpa henne sedan... Hujedamig, för att bete sig på det där viset!

Tänk på vilket syfte julen har...

Mycket kärlek från mig!

PS: Det är min älskade, vackra dotter som tagit fotona med sin alldeles egna kamera!!