Älgfluga/älglus

Se hela bildenIgår när jag var ute o gick med hundarna, så kände jag att det kliade till i nacken - det var en vanlig mygga. Men efter en stund, så kliade det vid skulderbladet - å vig som jag är (eller?) så stack jag ner armen - o fick upp insekten bredvid!! ÄLGFLUGAN!! Jag ryste så håret stod rakt upp i nacken... Min kusin Janne o min pappa, har berättat skräckhistorier om denna lilla figur, som kommer från Sibirien i Ryssland. Pappa fick en sån i håret under en älgjakt för flera år sedan, likadant Janne. De fick basta bort den o luskamma håret, för det är som de uttryckte det: Ett helvete att få bort dom!!

Första gången jag träffade på ett sånt här kryp, var för 9 år sedan o då hade jag aldrig sett något liknande förut. Jag ritade av den på ett papper och det visade sig att pappa kände igen den direkt - van älgjägare som han är.

Själva insekten är ganska söt (?) och stenhård. Springer liksom inte omkring o irrar, men är ganska svår att få bort. De har säkert sugploppfötter....

Nu vet ni o det är INTE kul att gå ut i skogen nu. Men precis som fästingarna, så verkar det som att de drar sig till ljusa kläder, så ta på Er svart!!

Kram Cissi


Se hela bilden






Eller - de kanske inte är så söta....