Hundmagsjuka...

Min lilla Puffla har fortfarande diarré, så i morse fick jag ringa vår veterinär. Jag fick rådet att köpa tabletter som innehåller en massa pro- och prebiotika (som Pro-viva för människor) samt dietmat, så vi for in till henne och köpte dito. Skönt att kunna ge henne mat igen, för hon är inte precis lika pigg som vanligt. Vi vet inte vad det är som orsakat diarrén, men om det inte går över, får man väl göra som vi gör i människornas värld - ta avföringsprov. Jag frågade om det kunde vara parvo (vilket jag läste om på nätet) - men det förnekade hon bestämt. Pufflan är ju fullt vaccinerad och det har ju inte smittat till lilla Ella - vilket jag vid Gud hoppas att det inte gör heller, för då blir det djursjukhus för henne och det skulle ju inte vara särskilt bra för en sådan lite parvel. Ni kan väl hjälpa oss att hålla tummarna för att det går över. Förut var det gult o vattentunt - men nu är det brunt och någon fastare, men med inslag av lite blod, vilket det lätt kan bli av frekventa diarréer. I min värld som jobbar med diarré emellanåt och ganska ofta, så betyder det att det är på bättringsvägen... Det tyckte veterinären också. Hon menade att kokt ris inte ger någon struktur till avföringen, så det kan inte bli annat än gult och löst då. Kissar gör hon precis som annars så hon är inte uttorkad iaf. Jag tycker att det är skönt att man har lite kunskap faktiskt... så man vet vilka tecken som är ordentligt farliga.

Lilla Ella är pigg som en liten mört o vaknar tidigt på mornarna - sedan vill hon vara uppe o leka - men det vill inte matte! I morse fick hon somna om i vår säng och det gjorde hon tackvare att jag gav henne lite valpmassage... sedan var det bara att lägga henne i sin bur o där sov hon i någon timme till... Jag tog lite siesta själv efter vår Thai-lunch som vi hämtade o åt hemma. Det var samtidigt som hundbebisen sov... annars får man inte vila. Det är precis som med små människobebisar...

Hon har börjat stödda till sig den lilla.... i morse fick hon inte vara i sandlådan o gräva, för jag upptäckte igår att hon gräver efter kattskit!! Bläääkkkk..... o säg vad inte det kan ställa till med!! Iaf så blev hon inte glad när jag lyfte upp henne därifrån utan morrade som bara den!! Det var bara att vända henne uppochner o hålla i nackskinnet... vilket jag fick göra ytterligare två gånger innan hon fattade vinken... Likadant var det ute för en liten stund sedan... då ville inte jag att hon skulle på o busa med Pufflan, då de båda hade koppel på sig - det blev till att göra samma sak igen... ryggläge o nackskinnshållning x 2... Jag tycker det verkar som att Ella har lite mer jakt i sig än vad Pufflan hade och har... hon nosar på ett helt annat sätt, men är oerhört lyhörd och alert - precis som Pufflan var då hon var liten... tills hon kom på det där med "Kom+godis"... jag tänker inte göra samma misstag den här gången - hade jag tänkt iaf... Vi får väl se!

Jag vet att Pufflan var precis likadan - och jag fick ringa till Jessica o rådfråga henne många gånger... så nu har jag ett stärkt hjärta för att uppfostra små terriers... Det är mycket jobb - men det har man igen i slutänden. Pufflan är ju världens snällaste vovve, men hon var också tuff som liten... hennes syster Hera med... Det är väl faktiskt ganska bra och sunt.

Lilla Ella har också fått borderaptit... helt galen i mat! Det är svårt att hålla henne borta då jag ger båda smågodisbitar... hon vill stjäla Pufflans bit också! Å så biter hon i fingrarna istället... Men hon är så jäkla häftig! Vi skrattar många gånger om dagen åt hennes små upptåg. Just nu ligger hon o sover - det är därför jag kan blogga lite grand. Igår klippte jag lite på Ellas små klor o det gick så bra så. Det går bra att borsta lite med en mjuk borste också, men det är ju sådant man får jobba med - helst lite varje dag kanske. Jag får ju inte glömma tandkontrollerna - eftersom domaren kikar på det!! Jessica o Gilla har berättat skräckhistorier från utställningar - inte från deras egna hundar, utan andras - som inte alls haft vilja att släppa in en domare i munnen....

Wille har följt med Roger o Elias på fotbollsmatch - så jag fick "ledigt" en liten stund. Roger hade ledigt igår o tog en mc-tur på några timmar till Skultuna med en massa jobbarkompisar - men de åkte inte riktigt mc - utan riskokare.... Fast de mobbade Roger o menade att han nog skulle åka en kvart tidigare för att hinna fram samma tid som dom! Eller så kunde han ju ta min mc, tyckte en av dom, för att hinna med (jag vet inte om det är sant - men min mc är ju snabbare iväg tackvare att den är så lätt - men Roger kommer ju ikapp ganska snart...)

Nu ska jag gå o slappa framför TV:n. Nedan kommer några bilder som bara uttrycker: KÄRLEK!! Eller: FINNS DET HJÄRTERUM - SÅ FINNS DET STJÄRTERUM...

 




Den här transportburen köpte jag när Pufflan var jätteliten - och passar således små valpar... men där tränger sig hon in o lilla Ella med.... Ingen av dom har fastnat hittills... och det går ju att ta av locket, så det är ingen fara. De är ju så himla gosiga...

Puss o kram o borderkärlek från oss!!  Nu stinker det borderfis här... eller dålig i magenfis... Puff ligger bredvid...

Tack o kram, Susanne - som ringer om goda råd!! Å så fick jag ju skratta en hel del - sån´t gillar jag!!