Saffransbullbak...

Idag har Wille o jag bakat saffransbullar... eller "degat" som han kallar det!

Började ganska tidigt i morse, eftersom jag ville ut i solen - ja, den visade sig idag!! - för snart är det väl grått o tungt igen. Tom Wille reagerade och utropade: -Titta mamma, solen är framme idag!!

Det har ju gått ganska långt, när en 4-åring reagerar på vädret. Han tycker inte så mycket om regnet o rusket han heller. Men å andra sidan... vem gör det??


Solgul o vacker....




Min älskling "degar". Han lekte djurskötare samtidigt, därav munderingen...




Klet... klet... det här är det enda kletet jag kan acceptera. Jag tycker ju inte om smuts... men det har inte någon av mina barn lidit av, tror jag! Iaf inte Wille, för han älskar att skita ner sig o jag försöker ha tålamod... nu förstår säkert alla, varför jag längtar tills snön kommer!!





Wille tyckte det var härligt o klämma det mellan fingrarna... kändes säkert som att "dega" med min mage... han gillar mjukt... precis som sin pappa...



Willes små gulliga bullar!! Tyvärr blev de brända... men det var ju mitt och pappas fel!!




Mina blaffor... vet inte hur jag gör, men varje år försöker jag göra små lussebullar, eftersom man ofta har mer fikabröd just till jul, men det går fasen inte!! De blir ju alldeles demolerade!! Inte vill jag lägga på bara några bullar på varje plåt heller, för att få bättre form, då får man ju stå o grädda en hel dag!! De är iaf mycket goda!! Med smör o mandelmassa i.... mmuummmms filibabba!!

Nu har jag lite fika, tills när Gillis kommer hit nästa helg!! Vi ska ju ha Partylite-party då... blev mycket party!

Var in o tittade på Kickis blogg o hon hade varit o köpt jättefina pepparkaksmått o skitsnygga muffinsformar! Rolig rekvisita så här till julbaket o till kalas i största allmänhet! Kika själva: www.lindblomman.se/blogg

Idag har vi ätit Thaigryta igen... Wille blir så glad. Vi har ju varit i Thailand - eller Thaljand som han säger - men det minns han förstås inte, eftersom han bara var 1 år o 5 månader då. Men vi har ju visat honom kort o pratat mycket om det. Jag tror att det är därför han älskar Thai-mat. Jag gjorde med kyckling som bas o hade i morötter, sötpotatis, kinesisk vitlök, broccoli o gul paprika, kokosmjölk o en burk med Caschewsås - bara för att prova! Alla tyckte det var jättegott! Å så en gnutta Sesamolja - förstås! Käkade äggnudlar till. Smarrigt värre!

Före middagen (o efter lunchen) hann vi ut i solskenet. Tvingade ut Elias också, som bara sitter framför datorn hela dagarna, precis som Johan o Felicia brukar göra. Gick till affären en sväng. Wille fick gå (!) HELA vägen, vilket inte är speciellt långt. Han skrek o härjade de första hundra metrarna, bara för att jag vägrade ta fram hans vagn. Tycker att han behöver röra på sig lite - både för motionens och för överskottsenergins skull!!

Hoppas ni andra också såg solen idag! Annars kan ni ju titta lite extra på min saffranssmet/deg i skålen. För oss som är ca 35-45 år, minns ju kanske "Trolltider" som visades som adventskalender när jag var liten. Då bakade trollen "solbröd" - vilket var precis saffransbröd! Tror det var Eva Rydberg (eller kanske Siw Malmkvist) som bakade - eller kanske båda? Siw spelade väl en vacker fé - om jag inte minns helt fel... det var ju ett tag sedan!

Kramar till alla!!