Inoff utställning nr 2


Stensöbäckens Ella - en framtida champion med div övriga titlar - men ffa är hon:
VÅR LILLA BUSIGA GOSIGA ROLIGA UNDERBARA LIVLIGA LEKFULLA HÄRLIGA SÖTA ÄLSKADE; Ella!





Jaa, så var den här helgen snart över. Har jobbat idag - hade tur, för det var väldigt lugnt på patientinflödet, så jag kunde ägna mig åt mina i lugn o ro.

Igår åkte hundarna, Roger, Felicia, Wille o jag först till Högbo utanför Sandviken för att titta på våra professionella vänner som visar hundar på internationella och nationella utställningar. Dagens höjdpunkt skulle ju bli när Puffliz brorsa Alvin fick sitt 3:e CERT och därmed skulle bli : SE UCH - SVENSK UTSTÄLLNINGSCHAMPION! Vilket också kennelmamma Jessica, såg till att han blev! Hon hade verkligen skönheten och alla plus till sin fördel igår - hon grävde guld, kan man säga. Jexmo Fido (Axel) blev bästa hane 1:a och Alvin 2:a med CERT o CHAMPIONAT. Sen vet jag inte om Jexmo Furia fick CACIB - men jag tror det... Hon vann tikklassen, men om det var med Furan eller med lilla Iris kan jag inte säga - det blev så mycket priser igår, så jag kan inte hålla reda på allt.... förlåt!! Lilla Iris fick iaf sitt första CERT. Det tycker jag att hon är väl värd, för hon är så himla fin!!



Magnus och Kicki med deras underbara lilla Champion: Jexmo Haddock - eller Alvin som han heter!!!


För min andra uppfödarmamma, gick det ju också bra. Hon visade Stensöbäckens Diabas (Basse) och Daisy (som har ett lite krångligare riktiga namn... förlåt, Susanne!) Det är två blå snyggingar, som är syskon!

Ja, mina egna hundar platsade inte riktigt bland dessa, så de fick sitta i buren ;)  Skämt å sido, men jag har lagt ner utställningstankarna på min vackra underbara lilla Puff!! Å lilla Ella håller jag ju på att träna, som sagt.... så efter Högbo for vi vidare till vår tävling på Åby Gård! Den kallas "Gästrikebordern" och är således bara till för bordrar - som hörs av namnet. Det var otroligt roligt, lärorikt och fantastiskt ordnat - för HELA familjen!! Wille charmade in sig hos de flesta...

Vi hade nr 2 i tur - som nr 1 visades Ellas bror Elton av sin matte Susanne. Han gick som en liten gud i ringen... men så är han lydig också... min lillprinsessa är nog lite bortklemad... fast jag vet inte det heller, för hon är så himla snäll o glad i att lära sig saker. Det är mest på sistone som hon börjat dra i kopplet. Men vi arbetar hårt allihop för att få henne att sluta. Sen hoppade hon som en känguru i ringen, men jag tycker ändå att det var mindre än förra gången!! Jag har ju även tränat det... att hon inte ska hoppa. Det gick liksom inte att få kontakt med henne - jag tror hon var som alla andra - Övertrött!! 

Mycket text, så här kommer lite foton: (Till Susanne o Elisabeth: Om ni vill ta en bild, så gärna det!)


Nej, alldeles riktigt - det här ju ingen border!! Det är en liten Hedvig!! "Vår" lilla trasselsudd - som vi får låna ibland av Susanne och Hans... så underbart liten gosig o mysig liten varelse... Vi bara älskar henne!!



Å så liten Wille... han var så himla duktig hela dagen... men så träffade han ju sin Kicki också... å sen Susanne och Åsa som han tycker mycket om... Å hungrig var han... HELA tiden!!



Elton och Ella... så lika varandra!!
Vi tog massor med kort på de små - men inte på en enda kunde de sitta stilla bredvid varandra... vi får jobba på det också!!



Här går Elisabeth med sin Elton och det är som att de inte gjort annat i sitt liv...



Jaa... hon är ju söt som socker iaf!! Det här buset går ju över!!

Så här löd kritiken vi fick av domare Monika Vikner Stafberg:
 Söt feminin tikvalp byggd på fina linjer, sött feminint huvud. Bra kropp och goda vinklar runt om, fin päls, goda rörelser för åldern. Behöver lite ringträning.

Det var väl fint sagt!! Monika är ju tillsammans med sin man Carl-Gunnar en av Sveriges största borderterrieruppfödare: Kennel Bombax. Så jag litar på hennes ord. Hon var så bra också, så hon berättade vad hon såg hos hundarna, varför och därför osv. Det gör att man lär sig mycket om hundens utseende. Sen kan man kanske inte göra så mycket åt allt, men man vet vad man ska se. Det viktigaste är iaf att hunden är sund i sitt sinne och trygg!!

(Just nu retar sig Ella o Puff på en liten fluga som stör dom i deras prinsessömn på mattes o husses säng... hihi... det ser så roligt ut å så suckar dom ibland... )


En sak har hon iaf lärt sig min lilla goding - å det är att stå fint!!

(Här skulle det ha kommit en bild - men den hamnade överst av någon underlig anledning... så den får väl vara kvar där... *för jag kan inte flytta den... * )




Behöver jag säga nå´t? Världssöt möjligen.... ;)




Den här snyggingen är pappa till lille Foxy som snart flyttar hem till mina svärföräldrar i Skogsbo! Hade ju varit mycket snyggare om hans ansikte fått vara med, men där fick jag inte vara, för då skulle jag stått i vägen för domaren!! Vad han heter? Stensöbäckens Diabas! 1 år och 10 månader gammal! snygg som tusan, är han!!




Syskonen igen... vilken härlig bus-jag-kommer-och-tar-dig! blick lille Elton har här... Det gick inte på något vis, att få dom att sitta stilla...




Här är Bombax Ballerina - Ellas, Eltons mamma (hon är också Daisys och Basses mamma) och lille Foxys farmor! Snygg va?? Hon är naturligtvis champion, det förstår ju vem som helst!! Elisabeths flicka är också med, Eltons lillmatte!



Bella i närmare bild.... mmmmmmmmmmm....... Jag tycker att både Elton och Ella är väldigt lik sin mamma. Å det tycker Susanne o Hans också... så vi får hoppas att hon nedärver alla sina fina egenskaper + sitt vackra yttre!! Idag blev Bella bästa tik 3:a på Terrierklubbens tävling i Högbo!


Ja, vi hade ju faktiskt en framgång igår och det var att vi kom till semifinal (vi kan kalla det final) i både parklass (Elton o Ella) men vi tog också andraplatsen i bästa avelsgrupp!! Jaja, det var bara två som tävlade - men man måste ju se positivt på framgångarna - eller hur??


Roger var snäll och visade de här två små lurvarna... det är suddigt för att det var sån fart o fläkt... vem som är vem? Kolla vem som går fint!! Han som är väl uppfostrad!!



Den här kvinnan vann visst!! Med Daisy och Basse! Det är min kennelmamma Susanne!!




Liten hungrig och trött Elton!! Det är bra skönt i mattes famn, sa han... så jäkla underbart söt!!



Här har vi deltagarna i Bästa avelsgrupp - här visade alla tre hundar, så vi var frivilliga att avstå! Det är Susanne med Basse, Ronja med Daisy samt Elisabeth med Elton. Snacka om att de är fokuserade: Alla 3!!




Jag fick här äran att ta mamsen själv, sen är det Basse, Daisy och lilla Ella!




Det här är ett försök att få med de hundar från Stensöbäckens som var med... vi fick till ett par fina kort. Både vi och hundarna var trötta här. Vissa hade ju varit med på två utställningar och det började närma sig kväll.


Ja, en underbart härlig och rolig dag blev till ända. Vi käkade middag på Mc Donalds... sen somnade en liten Wille i bilen - men vi brydde oss inte om det. Väl hemma så packade vi först ur allt, sen gick jag en liten promenad med vovvarna - och gissa en som gick hur fint som helst!!?? Jaja, hon är ju för 17 bara en liten valp. Det är minsann inte lätt med alla intryck. En annan blir ju helt slut, så man kan ju inte direkt säga att man inte förstår att ett litet liv, blir det!! Efter promenaden fick hundarna rasa av sig lite på gräsmattan här hemma på gården. Sen slocknade dom vid 20-20:30-tiden... på vår säng - två avsvimmade hjältar!! När jag gick o la mig vid 22:30-tiden hade de endast rört sig någon cm. När Roger höll på att böka inne i sovrummet efter sitt täcke - han skulle sova på soffan o Wille bredvid mig för att jag förhoppningsvis skulle få sova hela natten, eftersom Wille vaknar varje natt o jag får hämta honom (lång förklaring...puhh...) - så vaknade de till (?vilka då?) jo, vovvarna! Då gick de ut o kissade sen ville de sova igen...

Ja, så såg vår dag ut. Nästa år ska vi förhoppningsvis kunna vara med och slåss med de stora i Högbo!! Då är Ella i en annan klass - å hoppas vi har hunnit träna oss tills dess!!  ;)

Tack till alla som var med och gjorde vår dag fantastisk!! Vilket underbart gäng man kommit i - Tackvare:
Borderterriern - världens mest underbara lilla hund!!

Puss och kram