Folkhälsa, renovering o hundar

I skolan läser vi just nu Folkhälsa - både nationellt och globalt. Det har dock inte gått så bra de senaste två dagarna, eftersom snickarna har varit här o deras arbete låter en hel del. De har rivit ner mattan i badrummet o slitit ut det stora fönstret och satt dit ett nytt, lite mindre o så har de lagat panelen utanpå huset. Det blev jättebra. Målaren tar mer tid på sig. Vi hade hoppats att Willes rum skulle vara klart vid det här laget - men eftersom han inte tog bort tapeten ända in till väggen, så har det bubblat, bubblat o bubblat... Gissa vem som sa att han skulle göra så som han gjorde i vardagsrummet? Vill ju inte skryta - men jag vet ju hur vi själva har hållt på då vi tapetserade i Felicias o dåvarande Isaks rum. Ja, ja... man ska ju inte var självgod. Nu har Roger skurit bort bubblor igen o spacklat i dom. Förhoppningsvis kan målaren bara slipa på måndag o börja tapetsera sen. Det blir tråkigt o rörigt när inte Wille har ett eget rum.

Mellan läsning o renovering hinner jag faktiskt med hundarna - utan dom skulle jag bli galen! Då får man ju anledning att gå ut i skogen o få lite energi o luft. Idag tog jag mig tid att trimma Puffliz. Tog "bara" ansiktet, öronen, lite på halsen o bog, benen o rumpan o titta vilken hög!!



Så här mycket päls har inte Ella på HELA sin kropp! Vilket hårmonster hon är min älskade lilla Puff... å så himla snäll att trimma... reagerar när jag trimmar i öronen o så under magen mot midjan. Vilken vovve!


Här var hon sur på mig, vilket hon brukar var i någon minut efteråt. Superbra bild... INTE!

Här fick jag lov att ta tag i hakan för att hålla upp huvudet på henne... Det syns att hon är alldeles rosa i öronen - efter misshandeln där... lillsnofsan...


Mina vackra flickor! Har trimmat Ellas ben lite grand också, måste ju få till linjen. Det är också det enda jag ska röra - förutom att ta bort snippen på svansen. Å några långa strån på undersidan. Annars är hon perfekt i pälsen. Jag har ju annars blivit upplärd av en (två) pedanter när det gäller trimning, så jag vill att ALLA hårstrån ska ligga perfekt. Vi ska på utställning nästa lördag - å tråkigt nog så är det bara en border med - å det är ju Ella. Lite tråkigt, tycker jag. Klart man vill ha konkurrens. Det kan ju hända att det blir någon mer, för det stod i brevet att de inte hittat alla inbetalningar, så det kan ju betyda någon mer. De skulle visa upp kvittot o få nummerlapp.

Vi åkte till Krylbo idag också, för att hälsa på Rogers mormor o morfar. På vägen stannade vi o köpte lördagsgodis - KICKI: Blunda nu!

Ja, jag köpte lite grand jag också... :)



Här har Ella varit i förhagen till hästarna. Som tur är så är hundarna ganska lydiga, så de kommer ju när vi ropar. Iaf när jag ropar. De spelar hela tiden spratt med husse - undrar om det kan bero på att han är så snäll? Så snäll att han ger godis ibland o så snäll att man inte behöver lyda jämt? Fast då brukar ju matte komma o visa vart skåpet ska stå....

Idag har jag också gjort några goda ting, förutom att trimma Puffliz så har jag tvättat, hängt o vikt... (fast det gör man ju dagligen här) å så har jag gjort rent avloppet i duschen å det är ju inte varje dag. Möjligen varannan månad. Den där silen blir ganska äcklig av tvål- och kalkrester. Å så har jag rivit ur lakanen ur vår säng - där Wille o jag huserar just nu. Roger sover på soffan... men den är så skön så det går bra. Bred är den också. Eller hur Gilla? (Hon brukar alltid somna i min soffa... ;)

Nu är jag så trött så jag tror jag står o sover snart. Allt det här tar på krafterna. Snart dags att börja med middag. Å så börjar Wille tjata om en massa saker... precis vad jag önskar nu!! NOOOTTT!

Trevlig lördag!