Äntligen fredag, eller?

Äntligen fredag, innebär en massa jobb på förmiddagen.... byta sängkläder, städa toaletter, handla, tvätt i massor. Roger har fått sköta en hel del av det idag, eftersom jag inte är så pigg. Har fullt upp med att duscha! Vi har lite semester, iaf i några timmar, för Wille är på dagis. Det är jätteskönt! Behöver både han och vi, ffa jag. Igår tog det ca 1,5 timme att få honom att sova. Läste saga, trots min hosta o under tiden skulle jag värma huset genom att hålla elden i kakelugnen vid liv. Gick inte så bra, kan jag säga. Kanske inte är så konstigt att Wille är rastlös, såsom vi far omkring hela dagarna. Man ska göra flera saker samtidigt, för att få vardagen att gå ihop. Tur att Johan är så gullig, han tar ut hundarna på promenader. Igår kväll gick jag en liten vända med dom, bara för att få komma ut o hemifrån, om så än bara för några minuter.

I morse fick jag återigen sovmorgon - iaf delvis - för Wille o Pufflis tycker att matte ska komma upp samtidigt med dom. Sedan har jag tagit itu med toaletterna - ni vet, det är ju min lott här i livet! Lagt gamla sängkläder till tvätten o satt igång en maskin. Roger har faktiskt (!) sorterat tvätt, till min ära! Han är just nu på väg för att köpa hundmat. Han har också tagit itu med pappers- och plaståtervinningen. Det finns det gott om i det här hushållet! Men det är ju bra att vi är miljövänliga, så gott det går iaf.

Den här helgen är vi barnlediga från de andra barnen som ska till sina andra föräldrar. Faktiskt ganska skönt. Roger ska jobba natthelg, så Wille o jag blir ensamma en del, men Roger är ju iaf hemma o sover. Det är värre när han jobbar fm-helg! Det suger verkligen.... Han tycker att det är bättre, men för den som är hemma är det inte det. Helst inte när alla ungarna är hemma, för det innebär en hel del jobb.

Igår fick jag ta en läxtvist med Samuel, som sa att han inte hade läxa, trots att jag frågade honom två ggr. Tredje gången frågade jag om han inte hade någon matteläxa till fredag och då erkände han att han hade det. Blev naturligtvis förbannad o bad honom fara till skolan o kolla om någon var kvar, så att han fick hämta sin läxa. Klockan var efter kl 17, men det finns en lärare som tillbringar kvällarna där, mer eller mindre iaf. Gråtande o arg, slängde han in tallriken, glas o bestick i diskmaskinen, vilket gjorde mig ännu mer arg, och tog sina apostlahästar o travade iväg till skolan. Jag ringde Roger för att delge honom vad som hade hänt o han tyckte att jag gjorde helt rätt. Samuel återvände hem o gjorde sin läxa med stort slarv, så när jag bad att få titta i boken, satte han sig ner o gjorde om det.

Kan säga att det inte är roligt att ta konflikter, ännu mindre när det inte är ens biologiska barn. Nu har ju vi levt ihop i så många år, så jag räknar dom som mina när dom är här o vi har en öppen dialog, men det känns i hjärtegropen, kan jag säga. De vet att jag tycker hemskt mycket om dom. Annars skulle jag ju inte bry mig, eller hur? Roger ska ta ett rejält snack med honom på måndag - så då får jag äntligen mitt familjeråd! Vi ska sätta oss ner o göra ett schema för barnens sysslor - tror det är det enda rätta. Det går inte att flamsa runt, det blir bara mer jobb för oss andra. Dessutom är jag övertygad om att barn växer med att få lite ansvar, det är min erfarenhet. När Johan o Felicia var i Samuels ålder, klarade dom sig själva på mornarna när jag praktiserade. Felicia är ju 4 år yngre än Johan, men de klarade allt perfekt. Dessutom gick Johan hem nästan varje dag på lunchen för att rasta Charlie. Han har då inte mått dåligt av det!

Nu ska jag gå o kolla om det är något i tvättstugan som behöver göras - hihi.... som om jag inte redan vet det?

På måndag väntar vaccinering för svininfluensan. Det är OK att ta den trots att man är förkyld, men man får inte ha feber. Jag har ledig dag då, men so what? Vad gör man inte för mänskligheten! Ju fler vuxna som vaccinerar sig, desto mindre risk att vi smittar de små barnen, som inte får vaccination. I mitt yrke är det ju nästan ett måste. Vår avdelning är den som kommer att ta emot de som har influensan o de är nog riktigt sjuka - annars läggs de inte in. Hoppas det inte blir så farligt - vilket jag heller inte tror att det blir.

Här ligger liten Puffla o myser i mattes o husses än så länge obäddade säng... hon älskar att ligga mjukt. Igår låg hon i Willes lilla fåtölj framför brasan o myste... det är händigt att vara liten!! Skickar också med en myspys bild... det är lite reklam för Partylite och för Kickis tvålar! Wille var o lekte i badrummet för ett par dagar sedan o efter det så ser inte tvålarna riktigt ut som de gjort... jag får inte ha någonting ifred. Pappersremsan är trasig på de båda som är oöppnade. Har lagt bort tvålarna så att han inte kommer åt dom i första taget - men vem vet? Trägen vinner.

Nu har Roger kommit hem o värmt lite lunch till oss... tvättstugan får vänta - men vad gör väl det??

Ha en härlig fredag - med fredagsmys - det ska vi ha!!

Puss o kram